top of page

הכל עניין של פרופורציות

עודכן: 20 בספט׳ 2021

סגוביה, עיירה ציורית מקסימה מצפון למדריד, בה עברנו בדרכנו לטיול בצפון ספרד. ביקור בעיירה טומן בחובו חוויה של יצירה אדריכלית/הנדסית והפעם של אמת מים ופרופורציות מרשימות ומרגשות. לפחות בעיני. זו ההזדמנות להתוודות על כך שאני מתרגשת גם מאלמנטים כמו גשרים, גרמי מדרגות ופרטים איזוטריים אחרים. סגוביה הוכרה על ידי ארגון אונסקו כאתר מורשת עולמית כשאמת המים (שרידים ממנה) היא הסמל המפורסם ביותר שלה. מלבד אמת המים תמצאו גם את טירת אלקאזר שהיתה השראה לסרטיו של וולט דיסני ועוד.


את הרכב חנינו על גבעה סמוכה מחוץ לעיר העתיקה וצעדנו לכיוון האקוודוקט כשאנחנו גבוהים ממנו. ככל שהתקרבנו והנמכנו נקודת המבט שלנו השתנתה כשהמראה מרשים מכל גובה וזווית ובטח במבט למרגלות אמת המים. אפשר לחוות זאת דרך התמונות. העיסוק בפרופורציות וקנה מידה הוא נושא מרתק ומאפשר יצירת מרחבים מעניינים רק ע"י מניפולציה של פרופורציות בין אלמנטים בחלל. מידותיה של אמת המים במקרה הזה נבעו מצרכים הנדסיים ופונקציונאליים.


בתכנון ועיצוב בתים קנה המידה מתייחס לפני הכל לפרופורציות האנושיות. מהן המידות שנוחות לנו לתנועה במרחב, לביצוע פעולות שונות, לקיום אינטראקציה חברתית ועוד. המידות המינימליות המומלצות לכל אלה כתובות בספרי תקנים שלומדים בלימודי העיצוב. למידות מקסימום לעומת זאת אין הגדרה. האם יש מקסימום כזה? כנראה שכן, לפחות לרובנו.


מחקרים מראים שאנחנו עדיין מעדיפים להיות בחללים שעוטפים אותנו וקרובים למידותנו ושאנחנו חווים יותר אינטימיות בחללים שהתקרה בהם יותר נמוכה. הדבר קשור גם לפרופורציות אבל גם לקול. ככל שהחלל גדול יותר לוקח יותר זמן לקול להגיע לאזננו. ככל שלוקח יותר זמן האדם מולנו נתפש רחוק יותר וגם מרוחק יותר. אפשר לתכנן רחב וגבוה אבל ההמלצה היא לתת מענה אקוסטי ולייצר חללי משנה קטנים יותר שניתן לפרוש אליהם.





17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מעצבת פנים אזור השרון

מעצבת פנים תל מונד

Galit Ashman Interior Design
גלית אשמן עיצוב פנים

bottom of page